miercuri, 12 decembrie 2012

Prin comparatie

Am citit "Inchisorile invizibile" de Adrian Nuta (http://www.eusunt.ro/carte-Inchisorile-invizibile~220/).
Mi-a placut chiar daca autorul declara pe blog (http://www.adrian-nuta.ro/) ca o considera "depasita". Pentru mine e exact la nivel - ca sa zic asa.
Unul dintre lucrurile care mi-au deschis niste ferestre spre o pajiste presarata cu intrebari a fost ideea ca ne crestem/scadem stima de sine, respectul de sine prin comparatia cu ceilalti. De exemplu daca aleg sa ma aflu in compania unor oameni nefericiti o fac pentru ca eu - prin comparatie cu ei - sa-mi par mie insumi oleaca mai rasarit.
O nevoie stringenta de a oferi ajutor ar putea sa se bazeze pe aceasta dorinta "secreta": sa-mi cresc respectul fata de mine prin comparatie cu cei pe care ii ajut (aflati mai "jos" decat mine din diferite puncte de vedere).
Am citit si alte lucruri pe aceasta tema si se pare ca ne facem o parere despre ce si cum suntem (ne alegem un statut) prin comparatie cu cei din grupul in care evoluam. De exemplu in adolescenta vad daca sunt mai destept sau mai prost prin comparatie cu performantele scolare ale celor din clasa in care invat. Sau la maturitate in functie de performantele salariale ale celor din compania unde lucrez.
Probabil ca avem acest mecanism mintal, totusi ma gandesc ca exista si alte metode de crestere a stimei de sine, a respectului fata de mine insumi. Si ca pot abandona acest mecanism ca fiind determinant de distorsiuni in comportament.
Alte metode de crestere a respectului fata de mine insumi? Constientizez ce si cine sunt, cu luciditate, in timpul experientelor prin care trec.
Iar daca am nevoie de o comparatie ma pot compara cu mine insumi din trecut.

Exemplu de exercitiu de constientizare pentru cresterea respectului de sine - din experientele pe care le traiesc:
1. constientizez ca pot sa ma bucur;
2. constientizez ca pot sa ma analizez, sa fiu martor la viata mea interioara;
3. constientizez ca fac unele lucruri cu usurinta, ca pot sa fac lucruri cu pasiune si entuziasm, ca pot sa ma implic in ceea ce fac atat de mult incat sa nu stiu pe unde trece timpul;
4. constientizez ca au existat perioade din viata mea si intamplari cand am reusit sa gestionez situatii complicate;
5. constientizez ca pot sa simt compasiune in mod spontan;
6. constientizez ca pot sa ma simt iubita si ca pot sa simt ca iubesc;
7. constientizez ca pot sa recunosc ca am gresit (si gresesc zilnic!!!!) si ca pot sa-mi asum greselile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu