joi, 27 octombrie 2011

Retrageri

"Ironia este ca toti artistii, cel putin in timpul procesului de creatie, sunt mult mai "divini" decat orice prima cauza teologica sau stiintifica. Bineinteles ca, in termeni genetici, tehnici si ambientali, nu sunt liberi, ci inchisi in interiorul telentelor lor, al experientei lor prezente si trecute; cu toate acestea, chiar si aceasta libertate limitata este mult mai mare, datorita permisiunii pe care le-o ofera societatea occidentala de a rataci in voie prin ea, permisiune acordata lor mai mult decat oricarei alte fiinte umane, afara doar de mistici si de nebuni. Aceasta este singura realitate si nu are prea mare legatura cu primirea pe care publicul o face produsului eventual al acestei retrageri.
Dar diferenta dintre artizan si artistul adevarat consta tocmai in diferenta dintre posibilitatea si imposibilitatea de a cunoaste ceea ce putem face - fapt ce explica si de ce una din ocupatii este sigura, iar cealalata include intotdeauna si un coeficient de risc. E suficient sa-mi arunc o privire in urma, peste lucrarile mele de pana acum, pentru a sti carei categorii ii apartin intr-o proportie stivitoare: un puternic iz de siguranta, in special pentru ca fusesera scrise pornind de la ceea ce eu (si sefii mei de la studio) stiam ca lumea doreste sa auda si ma departam din ce in ce mai mult de realitate, de realitatea mea si cea a spectatorilor. Una dintre cele mai periculoase substituiri ale retragerii consta in refuzul de a deveni constient de toate acestea. Frica de aterizare impinge pasarea sa zboare la nesfarsit: pericolul solului real.
Desertul si cea mai groaznica tentatie a sa: sa nu te mai intorci.
....
Tot in acea dimineata mi-am mai insemnat ceva: Daca o viata consta in mare parte din retrageri din realitate, relatarea acestei vieti trebuie sa fie cea a unei retrageri din imaginar."
John Fowles, Daniel Martin


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu