sâmbătă, 10 septembrie 2011

Libertatea de a alege - The free will

Am castigat aceasta libertate, cea de a a ne face propriile alegeri, odata cu nasterea. Este un dar divin pentru ca e recunoscuta de Dumnezeu. Suntem pusi in permanenta in fata unor alegeri. Si atat timp cat suntem liberi putem lua deciziile pe care le dorim, pe care le credem bune, dupa o grila absolut unica si personala de masurare a ceea ce este "bine". Ma intrebam zilele acestea in care si eu am luat o decizie, am facut o alegere, daca faptul ca incercam sa protejam pe altcineva in timp ce gandim aceste decizii este o ingradire a libertatii. Si am ajuns la concluzia ca da. Ba mai mult, nu este cel mai bun mecanism de a lua decizii. In primul rand pentru ca nu stim, nu avem cum sa stim sigur ce este bine pentru altcineva, care sunt dorintele adevarate ale altcuiva. Oricat de bine am cunoaste aceea persoana, oricat timp am fi petrecut cu ea, oricat de mult am iubi-o. Nu stim. Nu avem cum sa stim. Ba mai mult, chiar daca avem curajul sa intrebam nu stim daca ne spune adevarul. Singurul om cu care putem fi cu adevarat in contact intim si pe care il putem cunoaste cu adevarat suntem noi insine. Singurul om caruia ii putem face bine cu deciziile noastre suntem noi insine. Singurul om fata de care suntem responsabili cu adevarat suntem noi insine. Singurul om pe care il putem ajuta cu adevarat suntem noi insine.
Stiu ca exista, pentru ca il simt si eu, un simt al datoriei si al responsabilitatii pentru altii. Mai ales pentru cei fata de care ne-am luat anumite angajamente la un moment dat. Si in aceasta zona avem libertatea de a alege. Avem libertatea de a cobora in noi insine si de a analiza cat de autentice sunt aceste angajamente. Si aici putem decide daca ne fac bine sau nu. Si optiunea pentru o astfel de analiza este o dovada de respect fata de noi insine. Si am aceasta credinta: ca atat timp cat aceste angajamente sunt in vigoare avem nevoie sa le respectam ca o dovada de respect fata de noi insine. Nu ne vom gasi linistea si pacea daca nu le respectam. Cand aceste angajamente nu mai sunt in vigoare ele nu mai au forta. Asa ne dam seama ca le-am parasit: nu mai au forta de a ne face sa le respectam.
Libertatea... Daca ar fi sa dau acum o definitie ar fi asta: Sunt liber atat timp cat am posibilitatea de a-mi face propriile alegeri. In ciuda a tot si a toate. Dupa propria mea grila de evaluare. Dupa propriul meu bagaj de angajamente, in vigoare la un moment dat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu